Alimentació

Alimentació saludable


Una alimentació saludable és aquella a través de la qual es pot aconseguir i mantenir un funcionament òptim de l’organisme, és a dir, garantir un creixement i desenvolupament adequats en qualsevol edat i estat fisiològic al llarg de la vida, permetre conservar o restablir la salut i reduir el risc de patir malalties.

Per tal que es puguin donar aquestes condicions, una alimentació saludable ha de ser suficient, completa, variada i equilibrada, però també adaptada a les característiques individuals, satisfactòria, segura, sostenible i assequible.

S’entén que l’alimentació és suficient, completa, variada i equilibrada, quan cobreix, en les quantitats i proporcions idònies, les necessitats d’energia i nutrients que requereix l’organisme en les diferents etapes de la vida, garantint diversitat d’aliments i de tècniques de preparació. Idealment, aquests nutrients han de provenir sobretot d’aliments frescos i principalment vegetals, evitant els aliments amb baixa qualitat nutricional i les begudes alcohòliques. Una alimentació saludable s’ha de poder adaptar a les peculiaritats individuals i també socials, culturals i de l’entorn. Per tal que sigui satisfactòria, una alimentació saludable ha de ser agradable i aportar plaer sensorial. A més, també ha de ser segura, és a dir, que no contingui contaminants ni tòxics que suposin un risc per a la salut.

Per últim, i també molt important, cal vetllar per la sostenibilitat i perquè sigui viable i assequible des del punt de vista econòmic. Alimentar-se de manera saludable ha de suposar un respecte per al medi ambient, prioritzant els aliments frescos i mínimament processats, així com els productes locals i de l’entorn. Una alimentació saludable ha de ser una proposta viable amb un pressupost raonable, de la que ningú quedi exclòs.

L’adolescència és el període del creixement i dels grans canvis fisiològics (maduració sexual, augment de la talla i el pes, canvis en la composició corporal, distribució del greix i la massa muscular) i psicològics.

Tots aquests canvis requereixen unes grans quantitats d’energia i una aportació de determinats nutrients. És molt important una bona alimentació d’una manera equilibrada, saludable i ordenada per cobrir els requeriments energètics i nutricionals d’aquesta etapa de la vida.

És aconsellable: Seguir una alimentació saludable tenint en compte les necessitats específiques de l’edat de creixement. L’alimentació és important en totes les edats, però cal prestar especial atenció en èpoques de creixement ràpid, com l’adolescència. Les màximes necessitats nutritives es tenen entre els 10 i els 13 anys en les noies i entre els 12 i els 15 en els nois. Considerant les necessitats específiques en aquest període de la vida, es recomana una ingesta d’aliments rics en proteïnes, calci, vitamina D, ferro i zinc. Tots aquests elements contribueixen al creixement de la massa òssia i muscular.

Les carns grasses, els dolços i llaminadures, les begudes ensucrades,etc. , es poden incloure amb moderació i de manera ocasional.

Per programar una alimentació saludable i sensorialment satisfactòria, cal saber les possibilitats nutritives i d’ús dels aliments, que sovint es classifiquen en grups d’acord amb els nutrients que contenen. Per això és convenient incloure en la ingesta diària aliments de tots els grups.

Piràmide de l’alimentació saludable (cartell) 
Consells i recomanacions per una alimentació saludable [PDF,
Racions d’aliments [PDF,

Video Piramide de l’alimentació Saludable

Cal assegurar, de mitjana, una ingesta diària de:
4 racions de llet i productes làctics (1 vas de llet, un tros de formatge o un iogurt es consideren cadascun una ració)
2 racions diàries de carn, peix o ous
6-8 racions entre cereals i llegums (es considera una ració una llesca de pa de motlle, un tros d’uns 20 g de pa, una torrada, un plat de sopa de fideus, un plat no gaire ple de pasta o de llegums, una tassa de cereals o 4 galetes)
2-4 racions de fruita
3-5 racions de verdures
Consum moderat de greixos, dolços i sucres
Els adolescents tendeixen a saltar-se àpats, especialment l’esmorzar, i les substitueixen per menjar escombraries o piquen al llarg del dia. Quan l’esmorzar és adequat, sol aportar una part important del calci necessari de la dieta, juntament amb altres nutrients. Un esmorzar adequat conté: fruita, que pot ser en forma de suc natural, cereals, proteïnes i làctics, en una o dues ingestes al llarg del matí. Mantenir regularitat en els àpats per evitar picar, que enganya la gana però no proporciona els nutrients necessaris. Respectar els horaris dels àpats familiars, com un moment de trobada de la família durant el qual s’afavoreixen les relacions disteses i amables, deixant per a altres ocasions temes compromesos que provoquin tensions.

 

Obesidad-en-adolescentes-vinculada-con-problemas-renales

Un pensament sobre “Alimentació

  1. Retroenllaç: Alimentació saludable | Salut i Escola 2.0

Els comentaris estan tancats.